Sider

onsdag den 23. september 2015

Flødeboller

Jeg havde en hel masse æggehvider stående, som snart har sidste udløbsdato, så et eller andet skulle produceres - i store mængder! :) Valget faldt på flødeboller, selvom jeg ikke har den store erfaring udi den disciplin. Især chokoladetempereringen er ikke noget, jeg helt har styr på, hvilket bliver temmelig tydeligt, når flødebollerne skal overtrækkes. Men øvelse gør forhåbentlig mester en gang, og indtil da er der heldigvis mange i min omgangskreds, som gerne vil spise alle flødebolle-forsøgene.

Det blev til tre forskellige slags; hindbær med mørk chokolade, lakrids med hvid chokolade og passionsfrugt, hvor jeg lavede halvdelen med hvid chokolade og den anden halvdel med mørk chokolade. Pynten er henholdsvis frysetørret hindbær, lakridspulver og gult krymmel.

Her kommer den opskrift jeg syslede mig frem til - og som fungerede rigtig fint. Det eneste, jeg ville have gjort anderledes, er chokoladen, hvor jeg siden har læst mig til, at jeg med fordel kan smelte noget kakaosmør i. Det må jeg prøve næste gang!

Flødeboller ca. 25 stk.
200 g. marcipan
300 g. sukker
125 g. glukosesirup
1 dl. vand
150 g. æggehvider
300-400 g. god chokolade

  • Rul marcipanen tyndt ud mellem to stk. bagepapir og udstik cirkler i den ønskede størrelse
  • Fordel dem på en bageplade og bag dem i ca. 5-7 min. ved 180 grader
  • Hæld sukker, glukosesirup og vand i en gryde og lad det koge til temperaturen når 120 grader
  • Når sukkermassen når ca. 110 grader, sættes æggehviderne til at piske på maskine
  • Når sukkermassen når de 120 grader, hældes den ned til de piskede æggehvider i en tynd stråle
  • Der skrues op på fuld kraft og massen piskes i ca. 10 min., til flødebollemassen er tyk og sej
  • Nu tilføjes evt. smag til massen; jeg delte massen i tre og tilføjede henholdsvis frysetørret hindbær, lakridspulver og passionsfrugtpulver (købt i specialforretning)
  • Flødebollemassen hældes i en stor sprøjtepose med en rund eller stjernetyl
  • Massen sprøjtes på de afkølede marcipanbunde og stilles til 'tørre' på køkkenbordet i 1-2 timer
  • Temperér chokoladen og dyp flødebollerne i den flydende chokolade og lad dem dryppe lidt af, før de vendes og evt. drysses med krymmel eller lignende
  • Lad dem størkne og spis!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar